PDR, czyli Paintless Dent Repair to proces umożliwiający naprawę wgniecenia bez konieczności lakierowania.
Konieczne jest, aby lakier na karoserii nie uległ naruszeniu. Celem zabiegu jest przywrócenie poprzedniego stanu, z zachowaniem oryginalnej struktury lakieru. Wówczas nie jest widoczna ingerencja w pojazd. Klient nie musi się przygotowywać do lakierowania, wszystkim zajmują się pracownicy zakładu. Cena usługi jest zależna od ilości i wielkości wgnieceń.
Za każdym razem dokonywana jest indywidualna wycena. Zależne jest to od stosowanej metody naprawy, a także miejsca jego ulokowania. Bardziej czasochłonna jest naprawa uszkodzeń na rantach, słupkach, czy tam, gdzie występuje podwójna blacha. Szybciej przebiega naprawa miejsc, w których jest dostęp od wewnętrznej strony. Bardziej skomplikowana jest naprawa na ostrych zagięciach. Może się zdarzyć, że zakład omówi podjęcia naprawy.
Ostateczna ilość czasu potrzebnego do naprawy wgniecenia jest ustalana indywidualnie. Małe uszkodzenia mogą zająć 5 minut. Uszkodzenia powstałe na parkingu mogą pochłonąć do godziny. Z kolei zderzak może zajmować już cały dzień specjalisty. Naprawa wielkoobszarowych uszkodzeń od gradu lub połaci śniegu mogą potrwać kilka dni.
Na każdym elemencie można usunąć wgniecenia bez lakierowania, jednak najwięcej trudności sprawiają słupki, na których nie jest dostępne podejście od wewnątrz. Równie trudne są uszkodzenia na rancie. Wiele problemów stwarza tylny błotnik i nadkole, ponieważ występuje tam podwójna i sklejona blacha. Wówczas efekt może nie być idealny. Przebieg naprawy jest skomplikowany także w przypadku krawędzi drzwi i maski.
Podwójna blacha stwarza trudność podczas naprawy zarówno z zewnątrz, jak i od wewnątrz. Ciężko uniknąć powstania skazy, choć może być niedostrzegalna przez niewprawione oko.