Uszkodzona szyba w samochodzie – wymieniać czy naprawiać?

 

Uszkodzona szyba w samochodzie – wymieniać czy naprawiać?

W momencie uderzenia pojawia się tzw. pajączek albo odprysk, który może spowodować nawet niewielki kamyk. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, na kierowcę, którego pojazd ma pękniętą szybę, niestety może zostać nałożony mandat. Funkcjonariusz ma także prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

W przypadku zauważenia uszkodzenia szyby niezależnie od tego, czy jest to odprysk, czy rysa, należy bezwzględnie go zabezpieczyć, chociażby taśmą klejącą po to, aby do miejsca uszkodzenia nie dostał się niewskazany brud. Brud bowiem dyskwalifikuje szybę do naprawy. Naprawę można przeprowadzić, w momencie kiedy punktowy uszczerbek w szybie ma średnicę nie większą  niż 24 milimetry.

Kiedy wymienić szybę w samochodzie?

Wymiana szyby niestety wiąże się z wysokimi kosztami i jest pracochłonna — wymaga demontażu krok po kroku wszystkich elementów podszybia, uszczelek, wycieraczek. Wtedy wycina się szybę, oczyszcza ze starego kleju i korozji. Dopiero wtedy montuje się nową.

Jeżeli więc na szybie pojawi się spory, zauważalny gołym okiem pajączek, to niestety nadaje się ona tylko do wymiany. Można oczywiście skorzystać z tańszych rozwiązań – znaleźć używaną szybę w idealnym stanie technicznym lub skorzystać z usług warsztatu.

Kiedy naprawić uszkodzoną szybę?

Naprawić uszkodzoną szybę można jedynie:

  • W przypadku odprysku pod warunkiem, że jego średnica nie może przekraczać 24 milimetrów. Odprysk musi być umiejscowiony co najmniej 10 cm od najbliższej krawędzi. Jeżeli znajduje się bliżej krawędzi, to niestety będzie konieczna wymiana całej szyby.
  • W przypadku rysy warunki do naprawy muszą być spełnione bardzo podobne jak przy odpryskach, z tą różnicą, że maksymalna długość do naprawienia szyby może wynieść 10 centymetrów.

Naprawa szyby przedniej polega na dokładnym pomiarze i ocenie miejsca jej uszkodzenia, wyczyszczeniu i wypełnieniu go specjalnym kompozytem. Do naprawy szyb laminowanych używa się żywicy. Żywica ma nieco inną strukturę niż szkło, jest wytrzymała, poza tym inaczej załamuje światło. Po naprawie oczywiście będzie widoczny niewielki ślad, jednak nie będzie on wpływał na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Warto wiedzieć, że prace naprawcze zawsze niosą ryzyko dalszego rozprzestrzenienia się pęknięcia.