Przyrząd do regulacji świateł
Zadaniem przyrządu do ustawiania reflektorów jest symulacja ściany w odległości 10 m. Dzięki temu, że soczewka zamontowana jest w skrzyni układu optycznego, skraca wspomnianą odległość do 50 cm. Bardzo istotne znaczenie dla przyrządu do regulacji ma stan podłoża, na którym się znajduje. Aby zapobiec odczytywaniu błędnych wartości, określono oddzielną normę (ISO10604), która zawiera opis pojęcia powierzchni kontrolnej i wskazano dopuszczalne tolerancje. W sytuacji, gdy warunki tej tolerancji nie są spełnione, duży wpływ na rozsył światła mają nawet drobne odchylenia.
Kolejny istotny element prawidłowego ustawienia reflektorów to przygotowanie samego pojazdu do kontroli. Pierwsze, co należy zrobić, to sprawdzić sprawność reflektorów. Następnie upewnić się, czy szyby rozpraszające nie zostały w żaden sposób uszkodzone (np. przez kamienie). Ciśnienie powietrza w oponach odpowiadające wymaganiom to kolejny warunek by przyrząd do regulacji wskazał poprawne wartości. W samochodach osobowych przedni fotel powinien być obciążony masą 75 kg, oprócz tego nie powinno być żadnego innego ładunku. Dla odmiany, pojazdy ciężarowe i inne wielośladowe w ogóle nie powinny być obciążone żadnym ładunkiem.
Następny krok to ustawienie samego przyrządu do regulacji świateł. Powinien zostać umiejscowiony tak przed sprawdzanym reflektorem, by jego obudowa ustawiona była naprzeciwko środka reflektora lub źródła światła. Dopuszczalne odchylenie w pionie lub poziomie nie może być większe niż 3 cm. Potem należy wyregulować pozycję obudowy przyrządu względem auta. Linia celownika musi dotykać dwóch punktów leżących na tej samej wysokości, jednocześnie symetrycznie względem osi wzdłużnej pojazdu.
Ostatnim elementem jest ustawienie tzw. fabrycznego pochylenia na przyrządzie. Uznaje się je za odpowiednik kąta pochylenia granicy światło-cienia reflektora.
Kontrola ustawienia reflektorów
Teraz czas na sprawdzenie i korygowanie różnych rodzajów rozsyłu światła. W przypadku reflektorów z symetrycznymi światłami mijania należy włączyć światła mijania i ustawić granicę jasność-ciemność na całej szerokości ekranu możliwie poziomo i wzdłuż linii podziału. Z kolei w światłach drogowych przy tych reflektorach, środek wiązki świetlnej musi znajdować się na znaczniku środka.
Przy reflektorach z asymetrycznymi światłami mijania, przy włączonych światłach mijania granica jasność-ciemność musi stykać się z linią podziału powierzchni kontrolnej. Na linii prostopadłej, przebiegającej przez znacznik centralny, musi wypadać punkt załamania między poziomą i wznoszącą się częścią granicy światła i cienia. W światłach drogowych asymetrycznych reflektorów, po dokładnym ustawieniu granicy jasność-ciemność dla świateł mijania, środek wiązki świetlnej dla światła drogowego powinien znajdować się na znaczniku środka.
Przy ustawieniach reflektorów przeciwmgłowych i włączonych światłach przeciwmgłowych, granica jasność-ciemność musi przebiegać na całej szerokości ekranu możliwie poziomo i wzdłuż linii podziału.
W specjalnych reflektorach świateł drogowych, przy włączonych światłach drogowych, środek wiązki świetlnej musi wypadać na znaczniku centralnym. Gdy auto ma oddzielne moduły świateł drogowych, należy je ustawić według zaleceń producenta, gdyż dopuszczalne są wtedy różne możliwości.
Natężenie świateł mijania
Po ustawieniu reflektorów zaleca się sprawdzić, czy nie jest przekraczana dopuszczalna wartość natężenia świateł mijania. Służy do tego luksomierz, który jest umieszczony w nowoczesnych urządzeniach do ustawiania świateł. W przypadku, gdy wartość natężenia przekracza dopuszczalną normę, należy bezzwłocznie wymienić reflektor, by uniknąć oślepiania pozostałych uczestników w ruchu drogowym.