Lampy samochodowe Bi-Led – 5 faktów, o których musisz wiedzieć

 

Są niezwykle energooszczędne

Przy reflektorach Bi-Led całe światło auta (światła drogowe i mijania) generowane jest przez diody LED. Są one z natury działania znacznie mniej energochłonne. Pozwala to zaoszczędzić zarówno żywotność akumulatora, jak i zużycie paliwa.

Ponadto jest wielce prawdopodobne, że nasze aktualne światła długie będą tak jasne jak światła drogowe i mijania przy lampach Bi-Led. Niekonieczna będzie więc zmiana świateł przy nadjeżdżających pojazdach w nocy. Zwiększona zostanie też widoczność w każdych warunkach, co zazwyczaj przekłada się na bezpieczeństwo i pewność jazdy.

Cechują się niezawodnością

Tak jak lampy ksenonowe działają długo, tak diody elektroluminescencyjna (LED) jeszcze dłużej. Żywotność żarówek może przekraczać nawet 35 tysięcy godzin. Przy żarówkach halogenowych czas ten wynosi zazwyczaj do tysiąca godzin, a ksenonowych do 5 tysięcy godzin.

Co do zasady niewymagana jest wymiana żarników. Ponadto stosuje się wodoodporne wtyczki, aby rzeczywiście lampa Bi-Led była bezobsługowa. Na niezawodność składa się również rozdzielenie napędu elektronicznego od głównego światła obiektywu projektora LED.

Bi-Led jest często podrabiany

Najpopularniejsze marki reflektorów czy elementów konstrukcyjnych do lamp Bi-Led są coraz częściej podrabiane. Wysokie ceny części sprawiają, że zapotrzebowanie na tańsze odpowiedniki jest duże. Są one jednak znacznie mniej bezpieczne, a przy skrupulatniej kontroli grozi nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Należy wiedzieć, że każda oświetlenie pojazdu musi spełniać normy ECE. Jest tam zapis wskazujący, że każdy z reflektorów musi mieć homologację. Odpowiedni znak homologacji musi być umieszczony w widocznym miejscu na reflektorze. Przy Bi-Led muszą być 2 oznaczenia homologacji technologii oświetleniowej dla każdej z lamp.

Ponadto wymagany jest atest kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Oznacza on, że nie powoduje żadnych zakłóceń w sieci. Atest wskazuje też, że lampy działają doskonale w przypadku zakłóceń zewnętrznych wynikających na przykład z radia, systemów GPS czy działania masztów GMS. Tutaj również muszą być po 2 oznaczenia na każdą z lamp.

Niestety odpowiednie atesty są też podrabiane na sprzęcie. Są trudne do rozpoznania przez laików. Najczęstszą przypadłością podróbek jest wykorzystywanie wielu różnych oznaczeń wynikających z przepisów innych państw.

Każde auto może być z Bi-Led…

Za pomocą odpowiednich soczewek Bi-Led de facto każde auto może korzystać z korzyści wynikających z Bi-Led. Najnowocześniejsze układy są niewielkie i mało ważą. Ponadto często przygotowane są odpowiednie otwory montażowe oraz podłączenie elektrycznie. Zazwyczaj niekonieczne są też urządzenia sterujące czy przetwornice.

Zamiana jest praktycznie zawsze zgodna z przepisami. Jeśli spełnione są zapisy wynikające z normy ECE R48, czyli zapewnione jest m.in. odpowiednie miejsce montażu czy wymagany kąt widoczności i świecenia, to nie ma przeciwskazań.

…jednak nie każdy może to robić

Z amatorskiego montażu lamp samochodowych Bi-Led niewątpliwie powinni zrezygnować wszyscy, którzy nie mają doświadczenia z elektryką. Ponadto osoby o ograniczonych zdolnościach manualnych, cechujące się niecierpliwością lub niedokładne również powinni skorzystać z usług profesjonalisty.

Ponadto w przypadku zamiany może pojawić się kłopot w przypadku przeglądu technicznego. To instalujący odpowiada za jakość nowych lamp. Złożoność przepisów sprawia, że w rzeczywistości lamy Bi-Led może założyć tylko specjalista. Takie kwestie jak kąt widoczności czy barwa świecenia wymagają zastosowania odpowiednich urządzeń.