Zmiana koloru reflektora ksenonowego
Lampy ksenonowe emitują bardzo jasne światło zbliżone do dziennego. Cechuje je długa żywotność przez to, że pobierają dużo mniej prądu w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami. Jednak czasami barwa światła zmienia się z białej w różową, po lekko fioletową, aż po czerwoną. Niekiedy pojawiają się czarne plamy. To nic innego jak sygnał do wymiany. Klasyczny przykład zużytego żarnika. Reflektor zmieniając kolor wysyła wiadomość, że jego koniec jest już blisko.
Chociaż żywotność lamp jest pięciokrotnie dłuższa od zwykłej żarówki halogenowej to wiele zależy od sposobu użytkowania. Ilości włączania i wyłączania, zmiany temperatur czy wstrząsy. Wszystko to wpływa na żywotność lampy. Dlatego najlepiej trzymać auto w garażu i za często nie wybierać się nie na przejażdżki w stylu off-road.
Reflektor ksenonowy to lampa, o którą trzeba dbać w zamian odwdzięczy się pięknym blaskiem. Nie należy kupować tanich zamienników, gdyż wiele się na tym nie zaoszczędzi. Zamiast zrobić wymianę co 3-4 lata, trzeba będzie robić to, co roku. A po co dwa razy płacić za usługi i tracić swój cenny czas?
Wymiana lampy ksenonowej
Wymianę ksenonów należy przeprowadzić w autoryzowanym warsztacie, ale zacznijmy od początku.
Pierwsze co powinniśmy zrobić to sprawdzenie lampy, ponieważ być może awarii uległa też przetwornica, która jest elementem każdego zestawu. Zamieniamy po prostu żarnik z prawego na lewy. Jeśli nic się nie zmieniło i kolor pozostaje taki sam mamy pewność, że urządzenie jest dobrym stanie, a żywot palnika dobiegł końca.
Następnym punktem do zrealizowania jest zakup lamp. Najlepiej zrobić to wykręcając stary reflektor, na którym powinny znajdować się oznaczenia i z nim udać się do sklepu. Oczywiście wszystko to może wykonać warsztat, do którego zgłosimy się na wymianę. Zaleca się zakup dwóch palników ksenonowych, gdyż bardzo ciężko jest dobrać żarnik z taka samą barwą, poza tym, gdy jedna lampa odmówiła pracy z pewnością w niedługim czasie z drugą będzie podobnie.
Producenci ksenonów zalecają zrobić to w specjalistycznym serwisie. Można oczywiście spróbować samemu, ale lepiej nie ryzykować z tego względu, że przy rozruchu palnik wytwarza napięcie (impuls) rzędu 20 000 V, który może zabić. Poza tym, gdy coś pójdzie nam źle to gwarancja przepada. Lepiej spać spokojnie wiedząc, że wszystko jest zrobione tak jak należy i cieszyć się z nocnej jazdy swoim autem wyposażonym w nowe reflektory ksenonowe.