Jak są zbudowane i jak działają reflektory LED w samochodzie?

Krótka historia diody LED-owej

Pierwsza dioda LED-owa została stworzona przez Rosjanina, Olega Loseva w  1927 roku. Komercyjne światła LED-owe zrobiono dopiero w latach sześćdziesiątych.  Pierwsze reflektory LED-owe zostały pokazane światu w 2005 roku przez niemiecką firmę Hellę w Barcelonie. W 2006  roku wykorzystane zostały w  Lexusie LS 600h. 

Kolejne rozwiązania techniczne coraz bardziej udoskonalały ich wygląd i funkcjonalność, co przyczyniło się do ich rosnącej popularności.

Jak działa LED? 

Najprościej. LED to elektroluminescencyjna dioda, emitująca światło. Dioda ta zbudowana jest z dwuwarstwowych półprzewodników, w których pod wpływem energii elektrony przemieszczają się między warstwami. Dochodzi tam do zjawiska rekombinacji promienistej co skutkuje wyemitowaniem nadmiaru energii w postaci światła.

Pierwsze reflektory działały na zasadzie podobnej do halogenowych świateł. Snop światła był stały, a jego zakres był  zależny od wyboru świateł: mijania lub drogowych. Były to reflektory bezsoczewkowe.

Od 2012 roku na rynku pojawiły się reflektory nowej generacji tzw. światła aktywne. W światłach aktywnych nie ma stałego snopu światła. Reflektor, na podstawie danych, które odbiera z czujników noktowizyjnych albo doświetla drogę, albo osłabia emitowany snop światła. Czujniki z systemu noktowizyjnego i nawigacyjnego przesyłają dane np. o rondach, zakrętach. Są to reflektory soczewkowe 

Budowa reflektora LED

Sam reflektor w obudowie ma umieszczoną ramę nośną z elektronicznym modułem sterowania. Diody od świateł mijania i drugi rodzaj diod od światła długiego (bezsoczewkowy reflektor). Reflektor wyposażony jest też w Led-owy pasek zawierający wbudowane światła pozycyjne, kierunkowskazy i światła dzienne. W niektórych modelach auta dodawane są dodatkowe diody, pełniące funkcję doświetlania drogi  na zakrętach. Całość zamknięta jest w kloszu z ramką.

Zalety reflektorów LED

Zalety reflektorów LED to przede wszystkim:

  • Żywotność do 100 tysięcy godzin. 
  • Zasięg nawet do 300 metrów 
  • Temperatura światła jest zbliżona do temperatury światła dziennego. Pozwala to kierowcy na lepsze postrzeganie kształtów i lepszą analizę sytuacji na drodze.
  • Podnoszą poziom bezpieczeństwa na drodze.
  • Większa odporność na wilgoć, niską temperaturę i uszkodzenia mechaniczne.
  • Są mniej szkodliwe dla środowiska – nie zawierają rtęci.

Wady reflektorów LED

Reflektory LED mogą mieć też pewne wady:

  • Uznawane są za energooszczędne, jednak emitują sporą ilość ciepła z tyłu reflektora. Ciepło to jest odprowadzane przez wentylatory. Co równoważy energetyczny bilans.
  • W przypadku wypalenia jednej diody wymienić należy cały reflektor, w przeciwnym wypadku auto nie spełni wymogów technicznych. 

Warto dodać, że od 2011 wszystkie nowe auta, które są sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą mieć światła LED do jazdy dziennej.