Czy można samodzielnie regenerować i wymieniać reflektory samochodowe?

 

Na jakie uszkodzenia narażone są reflektory?

Uszkodzone reflektory mogą generować zdecydowanie mniej światła niż te poprawnie działające. Bardzo często dochodzi także do zniekształcenia strumienia światła, co może skutkować złą widocznością, a nawet oślepianiem innych kierowców. Zmatowienie reflektorów najczęściej wywołują uszkodzenia powstałe na skutek uderzania i ich powierzchnię kamyczków, ziarenek piasku oraz innych zanieczyszczeń.

Negatywnie na ich stan wpływa także promieniowanie UV. Nadmierna ekspozycja na działanie promieni słonecznych może także prowadzić do żółknięcia reflektorów, przez co tracą one swój pierwotny kolor. Na powierzchni klosza mogą pojawić się także różnego rodzaju plamy negatywnie wpływające na jakość emitowanego światła.

Jak przeprowadzić regenerację reflektorów?

Samodzielna regeneracja reflektorów jest możliwa, ale jest to dość pracochłonny proces, który wymaga posiadania odpowiednich sprzętów i akcesoriów. Zadanie to wymaga precyzji, gdyż bardzo łatwo można powiększyć uszkodzenia niż je usunąć. Jeśli nie czujemy się na siłach, aby zabierać się do samodzielnej regeneracji, warto oddać samochód w ręce profesjonalistów, którzy zrobią to w fachowy sposób. Jeżeli jednak chcemy samodzielnie podjąć się tego zadania, to cały proces trzeba zacząć od umycia kloszy.

Usunięcie zabrudzeń pozwoli ocenić ich stan. Karoserię wokół reflektora trzeba zabezpieczyć za pomocą taśmy klejącej. Kolejnym krokiem jest zeszlifowanie powierzchni reflektorów. Trzeba zrobić to dokładnie, ale jednocześnie bardzo delikatnie. Do szlifowania sprawdzi się drobnoziarnisty papier ścierny. Najlepsze rezultaty daje wykonywanie ruchów naprzemiennych poziomi i pionowo. Nie można zapomnieć o dokładnym zeszlifowaniu krawędzi. Po zakończeniu tego procesu klosz należy umyć wodą oraz dokładnie wysuszyć. Jeśli jego powierzchnia jest gładka i idealnie matowa to oznacza, że można przejść do dalszych kroków.

Następnym etapem jest wypolerowanie kloszy. Można zrobić to ręcznie przy pomocy miękkiej ścierki i pasty. 

Jeśli chcemy osiągnąć lepszy efekt, warto w tym celu zastosować krążek polerski i wiertarkę. Po zakończonej pracy konieczne jest zmycie z powierzchni klosza resztek pasy polerskiej. Warto także zastosować specjalny preparat ochronny, który zabezpieczy skutecznie przed negatywnym działaniem promieniowania UV. Aby mieć pewność, że regeneracja zostanie przeprowadzona w odpowiedni sposób najlepiej oddać swój samochód do warsztatu, gdzie proces ten zostanie przeprowadzony przez profesjonalistów.