Czy bezpieczna jest przeróbka lamp na Bi-LED? I co z homologacją?

 

Reflektory samochodowe BI-LED

Reflektory typu Bi-Led nie są w porównaniu z innymi zbyt popularne, jednak posiadają wiele zalet. Źródłem światła są w nich diody elektroluminescencyjne, czyli LED. Ich cechą jest niewielka energochłonność, co pozwala na realne oszczędności paliwa i wydłuża żywotność akumulatora. Jednocześnie zapewniają jasne światło i dobrze oświetlają drogę przed pojazdem.

Diody LED są również bardzo trwałe. Żarówki będą świeciły nawet przez 35 tysięcy godzin. Jest to zdecydowanie dłużej niż przy innego rodzaju oświetlenia. Na przykład żarówki halogenowe będą świecić zwykle przez około tysiąc godzin, a ksenonowe pięć tysięcy godzin. Światła Bi-LED będą więc służyły nam kilka razy dłużej.

Do jakiego pojazdu można zamontować BI-LED?

Soczewki BI-LED możemy zamontować praktycznie do każdego samochodu. Reflektory często są przygotowane do montażu i posiadają otwory montażowe i właściwe podłączenia elektryczne. Najczęściej nie ma potrzeby montowania dodatkowych urządzeń sterujących ani przetwornic.

Na co zwrócić uwagę przy wymianie świateł na BI-LED?

Reflektory BI-LED oraz ich elementy konstrukcyjne nie należą do najtańszych. Powoduje to popyt na zamienniki. Z tego powodu bywa tak, że reflektory dobrych i znanych marek często są podrabiane. Używanie takich odpowiedników może być niebezpieczne. W przypadku policyjnej kontroli drogowej może okazać się, że światła nie spełniają norm. W takim przypadku policja zatrzyma nam dowód rejestracyjny. O jakich normach mowa? Oświetlenie pojazdu musi być zgodne z ECE. Oznacza to, że reflektory w pojazdach powinny mieć homologację. Jej symbol znajduje się w widocznym miejscu reflektora. Na każdej lampie BI-LED muszą znaleźć się dwa znaki homologacji technologii oświetleniowej.

To jednak nie wszystko. Potrzebny jest jeszcze atest kompatybilności elektromagnetycznej, czyli EMC. Potwierdza on, że używanie reflektorów nie powoduje zakłóceń w sieci oraz daje gwarancję, że prawidłowego działania lamp nie zakłóci radio, systemy GPS oraz inne urządzenia, których używamy w samochodzie. Potwierdzeniem posiadania atestu są również dwa symbole na każdej lampie. Okazuje się jednak, że znaki homologacji i atestu również mogą być podrobione. Rozpoznanie ich może być dla zwykłego użytkownika samochodu bardzo trudne.

Jak wymienić lampy na BI-LED?

Wymianę reflektorów zdecydowanie najlepiej jest powierzyć specjalistom. Będą oni w stanie bez problemu rozpoznać nieoryginalne części oraz gwarantują zamontowanie lamp we właściwy sposób. Nie jest to łatwe, ponieważ trzeba ustawić odpowiedni kąt widoczności i barwę świecenia. Po profesjonalnej wymianie lampy będą zgodne z normą ECE R48 a odpowiedzialność za to ponosi firma, która wykonała usługę.