Co to jest homologacja, i czy moje lampy w samochodzie powinny być homologowane?

 

Homologacja i oznaczenia lamp samochodowych

Aby można było bezpiecznie korzystać z lamp samochodowych, musimy upewnić się, że dany model objęty jest homologacją. Mówiąc prościej, czy jest dopuszczony do użytku zgodnie z obowiązującymi normami. Znajdująca się w homologacji litera E oznacza, czy lampy są dopuszczone w Unii Europejskiej. Dalej mamy numer, z którego dowiadujemy się o tym, w jakim kraju zostały certyfikowane. Tylko lampy objęte takim certyfikatem dają nam gwarancję bezpiecznej jazdy bez obaw o konsekwencje prawne.

W przypadku ewentualnej kolizji czy wypadku, a nawet rutynowej kontroli drogowej korzystanie z lamp niedopuszczonych do użytku wiązać się będzie z określonymi sankcjami. Jeżeli jesteśmy uczestnikami zdarzenia, niezależnie od tego, kto je spowodował, cała wina będzie po naszej stronie. Za jazdę ze światłami bez homologacji grozi nam również mandat, a w najgorszym wypadku zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Wymianę lamp warto więc powierzyć fachowcom i przy zakupie korzystać tylko ze sprawdzonych źródeł.

Właściwie oznaczone lampy posiadają znak homologacji oraz liczbę referencyjną, która stanowi o mocy świetlnej danego reflektora. Wśród oznaczeń znajdziemy też indywidualny numer certyfikatu. Oprócz tego na lampach znaleźć możemy inne informacje takie jak typ źródła światła, określenie z jakiego materiału jest wykonana oraz nazwę producenta.

Typy homologacji a bezpieczeństwo użytkowania lamp samochodowych

Homologacja określa nie tylko bezpieczeństwo użytkowania lamp i reflektorów, ale także to, jakie źródło światła może być w nich zastosowane. Nie możemy więc zdecydować się na inny rodzaj niż ten określony przez producenta. Oznacza to, że w lampach przystosowanych do źródła światła w postaci żarówek halogenowych nie możemy zastosować ksenonów. Co więcej, certyfikat bezpieczeństwa może określać w jakich samochodach możliwy jest montaż danego rodzaju lampy i jakie szkło (klosz) musi zostać z nimi sparowany.  

W praktyce oznacza to, że nawet stosując homologowane lampy i zgodne z nimi źródło światła, nie możemy pozwolić sobie na dowolność przy doborze klosza. To kolejny argument, który przemawia za tym, by wszelkie wymiany i modyfikacje tych elementów pojazdu przeprowadzać tylko pod okiem profesjonalistów. Dzięki temu unikniemy negatywnych konsekwencji prawnych w razie kontroli bądź kolizji i nie będziemy narażać się na dodatkowe koszty. Już na etapie wymiany musimy mieć pewność, że dane lampy mogą być bezpiecznie zastosowane w danym aucie.