Darmowy kurier

Regeneracja reflektorów bez wychodzenia z domu! Zdemontuj i spakuj lampę, a następnie zamów kuriera, który odbierze ją od Ciebie i dostarczy na nasz adres. My pokrywamy koszt przesyłki!

Zamów kuriera

Jak są zbudowane i jak działają reflektory LED w samochodzie?

Reflektory diodowe spotyka się coraz częściej, są one przewodnią w motoryzacji technologią oświetlenia pojazdów. Co powinniśmy o nich wiedzieć? 

Krótka historia diody LED-owej

Pierwsza dioda LED-owa została stworzona przez Rosjanina, Olega Loseva w  1927 roku. Komercyjne światła LED-owe zrobiono dopiero w latach sześćdziesiątych.  Pierwsze reflektory LED-owe zostały pokazane światu w 2005 roku przez niemiecką firmę Hellę w Barcelonie. W 2006  roku wykorzystane zostały w  Lexusie LS 600h. 

Kolejne rozwiązania techniczne coraz bardziej udoskonalały ich wygląd i funkcjonalność, co przyczyniło się do ich rosnącej popularności.

Jak działa LED? 

Najprościej. LED to elektroluminescencyjna dioda, emitująca światło. Dioda ta zbudowana jest z dwuwarstwowych półprzewodników, w których pod wpływem energii elektrony przemieszczają się między warstwami. Dochodzi tam do zjawiska rekombinacji promienistej co skutkuje wyemitowaniem nadmiaru energii w postaci światła.

Pierwsze reflektory działały na zasadzie podobnej do halogenowych świateł. Snop światła był stały, a jego zakres był  zależny od wyboru świateł: mijania lub drogowych. Były to reflektory bezsoczewkowe.

Od 2012 roku na rynku pojawiły się reflektory nowej generacji tzw. światła aktywne. W światłach aktywnych nie ma stałego snopu światła. Reflektor, na podstawie danych, które odbiera z czujników noktowizyjnych albo doświetla drogę, albo osłabia emitowany snop światła. Czujniki z systemu noktowizyjnego i nawigacyjnego przesyłają dane np. o rondach, zakrętach. Są to reflektory soczewkowe 

Budowa reflektora LED

Sam reflektor w obudowie ma umieszczoną ramę nośną z elektronicznym modułem sterowania. Diody od świateł mijania i drugi rodzaj diod od światła długiego (bezsoczewkowy reflektor). Reflektor wyposażony jest też w Led-owy pasek zawierający wbudowane światła pozycyjne, kierunkowskazy i światła dzienne. W niektórych modelach auta dodawane są dodatkowe diody, pełniące funkcję doświetlania drogi  na zakrętach. Całość zamknięta jest w kloszu z ramką.

Zalety reflektorów LED

Zalety reflektorów LED to przede wszystkim:

  • Żywotność do 100 tysięcy godzin. 
  • Zasięg nawet do 300 metrów 
  • Temperatura światła jest zbliżona do temperatury światła dziennego. Pozwala to kierowcy na lepsze postrzeganie kształtów i lepszą analizę sytuacji na drodze.
  • Podnoszą poziom bezpieczeństwa na drodze.
  • Większa odporność na wilgoć, niską temperaturę i uszkodzenia mechaniczne.
  • Są mniej szkodliwe dla środowiska – nie zawierają rtęci.

Wady reflektorów LED

Reflektory LED mogą mieć też pewne wady:

  • Uznawane są za energooszczędne, jednak emitują sporą ilość ciepła z tyłu reflektora. Ciepło to jest odprowadzane przez wentylatory. Co równoważy energetyczny bilans.
  • W przypadku wypalenia jednej diody wymienić należy cały reflektor, w przeciwnym wypadku auto nie spełni wymogów technicznych. 

Warto dodać, że od 2011 wszystkie nowe auta, które są sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą mieć światła LED do jazdy dziennej.

Rezerwuj termin online!