Darmowy kurier

Regeneracja reflektorów bez wychodzenia z domu! Zdemontuj i spakuj lampę, a następnie zamów kuriera, który odbierze ją od Ciebie i dostarczy na nasz adres. My pokrywamy koszt przesyłki!

Zamów kuriera

Rodzaje klimatyzacji w samochodzie i sposób jej działania

Jazda w upalne letnie dni jest niekomfortowa i może wpływać na zdolność koncentracji kierowcy. Jednak teraz praktycznie wszystkie pojazdy posiadają klimatyzacje. Warto jednak wiedzieć, jakie są jej rodzaje, jak działają oraz jak należy z nich korzystać.

 

Klimatyzacja – jak działa?

Sposób działania klimatyzacji można porównać do lodówki. Czynnik chłodniczy absorbuje i oddaje ciepło przez zmianę stanu fizycznego. Na początku jest zasysany w stanie gazowym przez sprężarkę klimatyzacji i poddawany działaniu ciśnienia. Dochodzi do podgrzania gazu, który jest skraplany. Następnie zostaje znowu zamieniony w stan gazowy. Jednak wcześniej potrzebne jest ciepło odprowadzane z powietrza przepływającego wzdłuż parownika.

Korzystanie z klimatyzacji zwiększa zapotrzebowanie pojazdu na energię. Przy mniejszych autach dochodzi do spadku mocy i zwiększa się spalanie. Niektórzy kierowcy, zwłaszcza w pojazdach o słabszych jednostkach wyłączają klimatyzację podczas jazdy pod górkę lub konieczności wyjechania z ulicy podporządkowanej. W ruchu miejskim klimatyzacja może odpowiadać nawet za 2 litry spalania na 100 kilometrów.

Rodzaje klimatyzacji

W literaturze przedmiotu nie ma jednolitego podziału rodzajów klimatyzacji. Najczęściej jednak dzieli się je na klimatyzację automatyczną oraz z obsługą ręczną. Przy automatycznej klimatyzacji czujniki temperatury określają jakie panują warunki termiczne i na podstawie ustalonej przez nas wartości, utrzymują temperaturę. Przy obsłudze ręcznej samemu ustala się intensywność działania klimatyzacji (np. w kilku stopniowej skali).

Co ważne, klimatyzacja automatyczna jest droższa w utrzymaniu w długim okresie. Tak jak nabicie klimatyzacji kosztuje tyle samo, to ewentualne awarie będą wymagały też wymiany elektroniki. Ponadto klimatyzacja automatyczna powinna być właściwie wykorzystywana. W niektórych modelach np. należy wyłączać ją w okresach wiosennych i kilka dni po wymianie czynnika chłodzącego.

Niektórzy dzielą również klimatyzacje na wielostrefowe i jednostrefowe. Wielostrefowe systemy klimatyzacji umożliwiają oddzielanie temperatur dla kierowcy i pasażerów (czasami nawet na tylnych siedzeniach). Jest to o tyle przydatne, że przy niższych temperaturach kierowca może być mniej skupiony. Zaletą wielo-strefowości jest też fakt, że kierowcy często są inaczej ubrani niż pasażerowie.

Ważnym podziałem z punktu widzenia serwisów samochodowych jest podział wynikający z czynników chłodzących. Najpopularniejszymi są R1234yf i R134a. Co ważne, R134a jest już niestosowany ze względu na aspekty środowiskowe. Zastępca R1234yf okazał się silnie korozyjny i bardziej łatwopalny. Często proponuje się więc czynnik R744. Mimo tego, że jest on bezpieczniejszy i generalnie ma dłuższą trwałość, to jest znacznie droższy.

Niedopuszczalne jest własnoręczne wymienianie czynnika chłodzącego. Propozycje użycia gazu ziemnego należy traktować jako niestosowny żart. Grozi to niebezpieczeństwem wybuchu. Ponadto oszczędność nie będzie duża.

Rezerwuj termin online!
Zapisz
Preferencje dotyczące plików cookies
Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Jeśli odmówisz używania plików cookie, ta witryna może nie działać prawidłowo.
Akceptuj wszystkie
Odrzuć wszystko
Czytaj więcej
Analytics
Narzędzia służące do analizy danych w celu pomiaru efektywności serwisu internetowego i zrozumienia jego działania.
Google Analytics
Akceptuj
Odmów
Marketing
Zbiór technik mających na celu strategię handlową, a w szczególności badanie rynku.
Facebook
Akceptuj
Odmów
Google
Akceptuj
Odmów
Smartsup
Akceptuj
Odmów
Booksy
Akceptuj
Odmów
Essential
Te pliki cookie są potrzebne do prawidłowego działania witryny. Nie można ich wyłączyć.
Google RECAPTCHA
Akceptuj